Завтра буде двоколісним. Частина 1



Зворотний зв'язок



Зворотний зв'язок



Feedback

06:11, 30 Листопад 2017

Історїї про те, як в Одесі вело-активісти сприяють вирішенню соціально-економічних проблем міста.

ІСТОРІЯ ПЕРША. «КРИТИЧНА МАСА» ДЛЯ «УГОДИ МЕРІВ»

 «Критична маса» – це сила.

Кілька разів на рік Одесою «заволодівають» велосипедисти. Кількасот людей різного віку, статі та соціального становища, згуртовано і неквапливо їдуть на своїх «двоколісних друзях» через центральну частину міста, а далі, в залежності від обговореного маршруту, чи до Аркадії, чи до Молдаванки, чи до селища Котовського, чи ще кудись… Жодних політичних гасел, ніякої партійної символіки, але у цьому могутньому потоку   відчувається сила та рішучість людей, здатних відстоювати свої інтереси та інтереси громади. У такі дні одесити знають: їде «Критична маса»…
– Не ми придумали цю назву, першу Critical Mass провели чверть віку тому у Сан-Франциско, – розповідає один з керівників проекту Юрій Праздніков, – але нам вона підходить якнайкраще, бо дуже точно відображає становище з велорухом у нашому місті, втім, як в багатьох інших населених пунктах України.
ДЛЯ ДОВІДКИ. За формою «Критична Маса» (Critical Mass) – це зустріч велосипедистів в певному місці в певний час з подальшим катанням по вулицях міста, для того що б привернути таким чином увагу до себе. За суттю «Критична маса» – це боротьба велосипедистів за рівність на дорогах, за їх права, розвиток велоінфаструктури, за збереження екології міста.
– Поодинці велосипедисти часто вразливі і наражаються на небезпеку в потоці автомобілів, що рухаються на великій швидкості і випускають отруйні вихлопні гази, – продовжує розповідь Юрій Праздніков. – Катаючись в групі, ми отримуємо набагато більше задоволення, тому що знаходимося в оточенні друзів і в більшій безпеці.

Юрій Праздніков  доньку  привчає змалку до «велику».

Крім отримання задоволення від зустрічі з однодумцями і більшої безпеки при груповій їзді, учасники «Критичної маси» демонструють своє бажання зробити місто чистим від автомобільних вихлопів, залучити людей до використання велосипеда як основного виду транспорту, привернути увагу влади до проблем пересування на велосипеді по місту. Зробивши наявність велосипедистів в міському середовищі більш помітним, довівши кількість учасників проекту до значного рівня (справжньої «критичної маси»), велосипедисти мають уся підстави розраховувати на те, що міська влада піде їм назустріч, зробить для них щось корисне. Так, власне, воно і сталося в Одесі з «Критичною масою».
Десятки років одеські прихильники веловідпочинку мали лише одне місце, де могли кататися, почуваючи себе у безпеці, та вдихаючи більш-менш чисте повітря,  – так звану «Трасу здоров’я», що пролягає від парку ім. Т. Шевченко до відомого пляжу «Аркадія». Але потім автомобілісти почали усі частіше нахабно ігнорувати знак заборони, їздити Трасою, і для деяких велосипедистів це мало недобрі наслідки. А тут іще   місцевим магнатам закортіло забудувати схили, що прилягають для Траси, для чого почали тишком-нишком знищувати дерева та   зелені насадження. Звернення активістів та екологів до міської влади не мали жодних наслідків. Аргументи на кшталт того, що у Євросоюзі вважають, що їзда на велосипеді має позитивні наслідки не лише для транспорту чи охорони навколишнього природного середовища, а також і для промислової та соціальної політики, сфери охорони здоров’я, що велорух значно впливає на 12 з 17 Цілей Сталого Розвитку ООН тощо, допомагали як мертвому припарки. Врешті терпіння ентузіастів дійшло до «критичної маси», і вони зрозуміли, що свої інтереси треба відстоювати набагато енергійніше.

Машини у наступі на  «Трасу здоров’я». 

Підштохнув до більш рішучих дій Майдан.

Перший пробіг «Критичної маси» відбувся навесні 2014 року і зібрав 350 ентузіастів. Влітку вже поїхало вдесятеро більше учасників і тоді влада змушена була піти на контакт. Сьомого липня 2014 року Одеська міська рада прийняла «Концепцію розвитку велосипедного транспорту в Одесі», виділили кошти на обладнання першої велодоріжки на одній з алей парку ім. Т.Шевченка. Але далi справа не пішла… І тут трапилася подія, яка суттєво змінила відношення міської влади до велоруху.    10 червня 2015 р. Одеська міська рада прийняла рішення «Про приєднання до Європейської ініціативи «Угода мерів» (http://omr.gov.ua/ua/acts/council/71922/).

ДЛЯ ДОВІДКИ. Проект Європейського Союзу «Угода мерів – Схід» (CoM East)  це масштабна ініціатива, котра залучає місцеві та регіональні органи влади до управління процесами сталого енергетичного розвитку та захисту клімату. Вона ґрунтується на добровільних зобов'язаннях міст-учасників Угоди мерів досягти або перевищити ряд цілей у ділянках енергетики та клімату, зокрема, скоротити на 20% (від базового 2008 року) викиди CO2 на території міста.

Ось до чого приєдналася Одеса.

В рамках цієї ініціативи в 2016 році було прийнято «План дій зі сталого енергетичного розвитку м. Одеса до 2030 року» (http://omr.gov.ua/ua/acts/council/91292/), який, зокрема, містить зобов'язання «Зменшити до 2020 року власні викиди СО2 на 20% внаслідок зростання енергоефективності та частки поновлюваних джерел енергії в структурі енергоносіїв на 20%». Оскільки під цей план Євросоюз виділяє певні кошти, і водночас жорстко контролює ефективність їх використання, міські чиновники змушені були шукати реальні резерви виконання поставленого завдання. І тоді нарешті до них, як-то кажуть, дійшло те, на що давно робили акцент велосипедисти та екологи.

– Якщо проаналізувати Додатки до згаданого «Плану дій…» (http://omr.gov.ua/images/File/DODATKI_2016/GORSOVET/07_12_16/1339_dod.pdf), звертає нашу увагу економіст Світлана Підгорна,  то виявиться, що транспортний сектор займає третє місце серед забруднювачів одеського повітря. На його долю припадає 13% від загальноміських викидів вуглецю в атмосферу.   З них 82%  це викиди приватного транспорту, переважно легкового.

«Середньостатистична» легкова машина кожного дня засмічує повітря 9,4 кг СО2. Згідно з даними Головного управління статистики в Одеській області, в Одесі налічується більше 150 тисяч автомобілів, з яких близько 120 тисяч  приватні «легковики». Звичайно, не кожен володар автомобіля використовує його щодня, але і половини цієї кількості цілком вистачить, щоб   центр міста було запружено автівками, які активно продукують гази.

 Коли я 17 років тому переїхав до Одеси, то найважче було звикнути до повітря, – зізнається Юрій Праздніков.  В моєму рідному Ізмаїлі машин не так вже й багато, до того ж для багатьох людей саме велосипед є основним видом транспорту – дешевим та екологічним. В Одесі ж стан повітря може бути різнми навіть на сусідніх вулицях. На зустріч з вами я спершу їхав по вулиці Новосельського, яка майже завжди запружена машинами, йшов дощ, через що гази уповільнено підіймалися у повітря, і смог стояв   практично на рівні людських голів.   А варто було звернути на тиху Спиридонівську, як одразу стало набагато легше дихати.

Далеко від центру міста, але спробуйте проїхати.

Андрія Кириленка змінити «чотириколісного друга» на «двоколісного» змусили обставини. У сім'ї з'явилася дитина, а ціни на бензин різко злетіли. Спершу, звісно, було важкувато їздити на роботу по 12 км туди і назад, але швидко втягнувся і зараз, якщо виїжджає кудись на автомобілі, то тільки за великими покупками або з сім'єю на природу, а це трапляється в чотири рази рідше, ніж колись.   Разом з Андрієм ми підрахували, що за рік завдяки йому повітря над містом стало чистішим десь на 2,5 тонни СО2. Якби цей приклад наслідувала хоча б третина володарів автівок, то «Угоду мерів-Схід» Одеса виконала б вже зараз!

У посібнику «Велосипедна економіка Євросоюзу. Аргументи на користь інтегрованої велосипедної політики» (http://velotransport.info/wp-content/uploads/Cycling_economics_ECF.pdf), що його видано Європейською федерацією велосипедистів (ECF), акцентовано увагу на те, що «Велорух – це соціальна активність. Об’єднуючи людей разом та з’єднуючи різні райони, він відкриває потенціал для покращеної соціальної взаємодії…, що покращує згуртованість суспільства». Активісти «Критичної маси» своїми діями змусили місцеву владу рахуватися з ними, а «Угода мерів» спонукала її зробити нарешті реальні кроки для задоволення вимог та прагнень велосипедистів. То ж не дивно, що восени 2015 р., досить швидко після приєднання Одеси до   європейської ініціативи,   депутати міськради схвалили проект першого кільцевого веломаршруту по центру міста, причому багато ЗМІ підкреслювали, що цей проект з’явився завдяки появі в місті руху «Критична маса».

ДЛЯ ДОВІДКИ.  Перший одеський кільцевий веломаршрут має пролягти по вулицях: Маразлієвська – Троїцька – Новосельського – Дворянська – Пастера – Ольгіївська – бульвар Жванецького – Приморський бульвар – Пушкінська – Грецька – Канатна – провулок Нахімова – Маразлієвська – парк Шевченко з виходом на «Трасу здоров’я».

Будувати цей веломаршрут почали з вулиці Ольгіївської. Спершу   завершили квартал від Софійської до Пастера, що проходить біля національного медичного університету, потім велодоріжку продовжили до вулиці Князівської. Вона зроблена з асфальту, щоб відчувався контраст з тротуарною плиткою; на перехрестях велодоріжка має вигини-петлі, зручні для виїзду велосипедистів; більша частина велодоріжки захищена від автомобілів стовпчиками. Студенка медичного університету Олена Танасійчук особливо задоволена тим, що разом з побудовою велодоріжки пройшла повна реконструкція тротуару, що тепер має справді європейський вигляд.

Велодоріжка на Ольгіївській: початок кільцевого маршруту.

Ще один момент, який можна вважати здобутком активістів, це активне встановлення велопарковок біля муніципальних установ, вищих учбових закладів, фірм та компаній. Варто зауважити, що приклад надала мерія, неподалік від якої встановлено парковку на на 11 місць.
Звичайно, то лише перші кроки, і ще далеко Одесі до того розуміння значення велосипеду, яке існує, приміром, у Німеччині. На 9-й міжнародній конференції «Велосипед - каталізатор змін в місті», яка нещодавно зібрала в Миколаєві представників багатьох міст нашої та інших країн, як казку слухали одесити (і не лише вони!) виступ представниці Міністерства транспорту і цифрової інфраструктури ФРГ Д.Хюстер. Вона розповідала про т. зв. «Німецький велосипедний план». Особливо вразило те, що у цій країні, яка продукує найбільшу серед країн ЄС кількість автомобілів, намічено щорічно виділяти 220 млн. євро для субсидій громадянам, щоб ті мали змогу купувати сучасні велосипеди. А 130 млн. євро заплановано вкласти на популяризацію велоруху.
– Наш гість посилався на дослідження, за якими виявлено, що 30% німців практично щодня користуються велосипедом,  ділиться враженнями від конференції журналіст Вячеслав Головченко. – Національна програма Німеччини ставить за мету, щоб поїздки до 5 км жителі робили виключно на велосипедах. Також розгорнули будівництво національної веломагістралі між старою і новою столицями країни з туристичними і пізнавальними об'єктами по дорозі. Всі регіональні велопрограми здійснюються за гроші бюджетів земель. Є завдання - очистити повітря в містах і воно виконується.
 Як не позаздрити німцям, – каже менеджер Олександра Підгорна.
Дівчина майже увесь вільний час, якого в неї не так вже й багато, витрачає на велосипедні подорожі. – Я сідаю на велосипед, бажаючи отримати задоволення. А яке може бути задоволення, коли під час поіздки по місту постійно перебуваєш у напруженні: недружні автомобілі, бордюри, ями, люди перебігають дорогу...

Велорух не знає гендерних проблем.  

Проте Олександра цілком схвалює ті кроки, які робить міська влада назустріч велосипедистам. А мати дівчини, знайома вже нам економіст Світлана Підгорна, звертає нашу увагу ще на один момент, який підкреслює необхідність прискорення таких дій.   Шість років тому Європейська федерація велосипедистів (ECF) провела дослідження «Користуйтеся велосипедом частіше, щоб охолодити планету! Визначення обсягу зменшення викидів CO2 від їзди на велосипеді». Вартість забруднення CO2 оцінили у євро: 144,63 € за тонну. За розрахунками авторів «Плана дій зі сталого енергетичного розвитку м. Одеса до 2030 року», будівництво велосипедних доріжок та парковок дозволить у 2020 р. зменьшити викиди СО2 на 854 тонни; виходячи з дослідження ECF, економічний ефект від цього досягне 123,5 тис. євро.  
Насправді, цей ефект може бути набагато більшим. Передумови для цього є, і одна з головних – наявність велоактивістів, згуртованих у «Критичну масу» та інші об’єднання (про них ми ще будемо розповідати), що постійно нагадують місцевій владі про те, що вона має робити для того, щоб усі одесити вдихали чисте, незагазоване повітря.   І тим самим пришвидчує виконання умов Проекту Європейського Союзу «Угода мерів – Схід».
Автор: Олександр Галяс
Фото: Олексія Кравчука та з архіву